Type to search

Tags:

upalne odwiedziny w Prambanan i Borobudur

Oliwia 23 lipca 2014

Wiedząc, że mamy jeszcze tylko jeden dzień na zwiedzanie okolic Yogyakarty doszliśmy do wniosku, że nie opłaca nam się tarabanić samodzielnie do obu świątyń. Wcześniej przejrzeliśmy masę stron z wycieczkami na wschodnia Jawę w okolice wulkanów, więc prześledziliśmy także ich pozostałą ofertę. Skorzystaliśmy z tego samego biura, które miało nas zabrać kolejnego dnia w stronę Bromo. Okazało się, że mimo opłaty za zwiedzanie w grupie byliśmy sami, wyszło na to, że dostaliśmy prywatnego kierowcę 😉 Niewiele mówił i rozumiał po angielsku, ale był bardzo miły i przejęty. Zachowywał się momentami jak bodyguard 😉

Chcieliśmy się wyspać przed czekającymi nas pobudkami o zatrważających godzinach przez najbliższe dni, więc wybraliśmy wycieczkę z odwiedzinami w Prambanan (po drodze wyskok do sklepów z wyrobami ze srebra i lunch) oraz zachodem słońca w Borobudur. Teraz cały czas będzie mnie zżerała ciekawość, czy Prambanan wyglądałby równie nieziemsko w promieniach wschodzącego słońca jak Borobudur o zachodzie. Właściwie pierwsza świątynia sama w sobie podobała mi się bardziej, ale widoki o zachodzie słońca, całe otoczenie, krajobraz, mgła i piękne barwy pojawiające się wokół dzięki zachodzącemu słońcu sprawiły, że w Borobudur było bajkowo. Niestety ta pora dnia przyciąga sporo osób i momentami trzeba się długo nastać w słońcu, by sfotografować jakiś fragment świątyni bez ludzi. Sprawy nie ułatwia duże zainteresowanie „lokalnych” zwiedzających 😉

Prambanan

Największy na świecie hinduistyczny kompleks świątynny zbudowany w IX wieku naszej ery, który został wpisany w 1991 roku na listę światowego dziedzictwa UNESCO. Niedługo po wybudowaniu opuszczony, najprawdopodobniej z powodu wybuchu wulkanu Merapi i zniszczeń, które powstały podczas erupcji. Przez setki lat zapomniany i ukryty w dżungli został odnaleziony przez Brytyjczyków. Kompleks pierwotnie składał się z około 240 świątyń, z których większość leży w gruzach. Największa świątynia ma 47 metrów wysokości. Od połowy XX wieku Prambanan jest odbudowywane i restaurowane. W 2006 roku znów ucierpiało z powodu trzęsienia ziemi. więcej: Wiki

Bilet kosztuje 160.000 rupii, my akurat mieliśmy go w cenie wycieczki. Zwiedzanie zajmuje około godziny. Można też podziwiać go nocą w tle baletu Ramayana.  Przy wyjeździe z miasta w stronę świątyni można podziwiać ladyboys w pracy, są otwarte na otoczenie i hałaśliwe 😉 Zaskoczyło nas ich pojawienie się w muzułmańskim kraju. Choć po wizycie na Jawie, Bali oraz Lombok i wspomnieniach z Egiptu i Tunezji ciężko mi w ogóle porównywać te kraje. Niebo a ziemia. Nie wiem jak jest na pozostałych wyspach Indonezji.

SAM_1157

SAM_1179

SAM_1198

Borobudur

Nazywana świątynią-wzgórzem jest jednym z największych obiektów kultu buddyzmu na świecie. Świątynia powstała ok. 800 roku naszej ery, nie posiada pomieszczeń wewnętrznych, przeznaczona jest do pielgrzymki, na trasie której można podziwiać sceny z życia Buddy. Borobudur ma budowę tarasową, posiada pięć tarasów dolnych i trzy górne. Bok najniższego ma 11 metrów, a wysokość całości 35 metrów. W XI wieku świątynia straciła na znaczeniu, została odkryta w 1814 roku przez brytyjskiego oficera. Rozpoczęto prace konserwatorskie oraz kompleksową odbudowę prowadzoną już przez Holendrów na początku XX wieku. W 1991 roku Borobudur wpisano na listę światowego dziedzictwa UNESCO. Więcej: Wiki

Mówi się, że wraz z Prambanan stanowią prawdopodobnie największą nieprzyrodniczą atrakcję Indonezji.

Cena biletu 175.000 IDR. Jeżeli nie zdążyliśmy kupić sarongów w obu świątyniach otrzymujemy na czas zwiedzania darmowe, więc bez stresu 🙂 Jeśli jesteśmy czuli na słońce świecące prosto na naszą głowę przygotujmy chusty bądź czapki, ponieważ w obu miejscach praktycznie non stop jesteśmy „jak na patelni”.  Przy wejściu do obu świątyń możemy się poczęstować darmową wodą, herbatą lub kawą. Jeśli czekamy na zachód słońca zaopatrzmy się w większe ilości napojów.